Blog Johan Geeroms
Senior Risk Manager

Gratis versgoed bezorgen: ultieme test e-Grocery

Op 29 maart 2017 geplaatst | 0 reactie(s)

Een krop sla, een pak dagmelk en verse vis haal je in de winkel. Of bestelt u het via uw mobieltje online en laat u het thuisbezorgen? Dat laatste gebeurt meer en meer. Op de online foodmarkt woedt een felle strijd die zich toespitst op versgoed en bezorging.  Ze zetten de boodschappen nog net niet bij u in de koelkast.

online-shopping.png

De jaaromzet van Nederlandse supermarkten nadert de 35 miljard euro. Een paar procent bestaat uit online-bestellingen. De gemiddelde Amerikaan doet 9 procent van zijn boodschappen online, bij twintigers en dertigers is dat al twintig procent. De markt voor online boodschappen in Duitsland groeide in drie jaar tijd met 38 procent naar 2 miljard euro vorig jaar. Grocery retail staat aan de vooravond van grote veranderingen doordat online verder oprukt.

Technologisch is steeds meer mogelijk. En ook is de veranderende klantbehoefte een belangrijke motor. Denk aan gemak en snelheid. Voor de nieuwe generatie is online bijna vanzelfsprekend. Ouderen (rijkere babyboomers) raken er ook steeds meer aan gewend. Verder zijn er steeds meer één-persoonshuishoudens die kleine porties afnemen waar veel marge op zit.

Nieuwe spelers

Vanuit drie hoeken melden concurrenten zicht aan de frontlinie: op de eerste plaats natuurlijk de supermarkten zelf. Die hebben een miljardenomzet te verliezen. Het is zaak om online een hoofdrol op te eisen anders verdwijnt de klant voorgoed naar een ander. Daarnaast zijn er de online-retailers à la Amazon.com die jagen op verdere uitbreiding van hun marktaandeel. De derde categorie zijn de koeriers zoals DHL. Hun doel is de pakketbezorging uit te breiden met de groeiende online-handel in verse levensmiddelen.

Even wat feiten. Jumbo: ‘We brengen het tot in de keuken’. Albert Heijn belooft in Amsterdam: ‘Versgoed binnen een uur in huis’. Speciaal voor versgoed richtte Amazon het label AmazonFresh op. Met vergaande kortingen wil de online reus de klant wereldwijd aan zich binden voor een totaalaanbod. New kids on the block zijn logistieke dienstverleners.  Deutsche Post DHL Group lanceerde AllyouneedFresh. Transporteren kunnen ze als de beste, nieuw is op dagbasis het goedkoopste versgoed inkopen. Ook taxidienst Uber heeft zich inmiddels gemeld op het strijdtoneel.

Gemakswinkels en afhaalpunten

Hoeveel de klant waard is, blijkt wel uit de acties van Amazon. Overal in de wereld opent de online-reus fysieke gemakswinkels met vooral versgoed. Daarnaast investeert de multinational in drive-ins waar online bestelde boodschappen zijn op te halen. Kentekenplaatherkenning zorgt voor een snelle afhandeling.  Amazon wil geen tijd verliezen. De slag moet nú gewonnen worden. Vandaar dat er vanuit de online-wereld bruggen worden geslagen met fysieke winkels en ophaalpunten om zo de traditionele klant naar binnen te loodsen.

De online-klant is goud waard. Ze hebben de neiging meer te bestellen dan ze in de fysieke winkel doen. Klanten van Albert Heijn die vroeger alleen naar de winkel gingen en nu ook online bestellen bij AH.nl, blijken gemiddeld 20 procent meer uit te geven.

Gemak en korting

Eenmaal binnen moet het aanbod en het gemak zo groot zijn, dat geen haar op het hoofd van de klant eraan denkt elders te gaan shoppen. Dat lukt door vooral gemak te bieden en volop voordeel via het persoonlijk profiel van de klantkaart en het bijhorende loyaliteitsprogramma. Dag en nacht gratis bezorgen is daarbij een belangrijke troef die nog moet worden uitgespeeld. Nu worden nog abonnements- of aparte bezorgkosten in rekening gebracht. Maar duidelijk is dat er een grote omwenteling gaande is waarbij de versklant een hoofdrol speelt.

Gerelateerde artikelen

  • 17 okt 2016 Volop kansen in uienhandel
  • 31 mei 2016 Het liefst vandaag nog in huis

Reacties

Wilt u reageren op dit artikel? Vul onderstaand formulier in.
www.economischetrends.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren. Klik hier voor meer informatie over cookies.