Blog Walter Toemen
Risk Directeur bij Euler Hermes Nederland

De ene mkb’er is de andere niet

Op 27 november 2013 geplaatst | 0 reactie(s)

Het voortbestaan van bedrijven in het mkb staat weliswaar onder druk, maar dat geldt zeker niet voor heel het mkb. Integendeel.

Walter 2013.jpg

Het mkb is een verzamelnaam. Dat is het kwalijke eraan. Het is een verzamelnaam voor ondernemingen tot doorgaans 250 medewerkers. Een kleine eenmanszaak in het dorp hoort daar net zo goed toe als een BV met meerdere vestigingen in diverse grote steden.

Maar belangrijker nog is dat de verzamelnaam mkb geen onderscheid maakt naar sector. De ene sector is immers de andere niet. Een kapper, bakker, kaaswinkel of kleine handelsonderneming, ze behoren allemaal tot het mkb. Net als een onderneming die zonwering en gordijnen aan de man brengt. U moet er niet vreemd van opkijken dat laatstgenoemde onderneming een grotere kans heeft op een faillissement. Er worden weinig huizen gebouwd, er wordt minder verhuisd en bestaande huizen gekocht. Dus logischerwijs is er ook minder vraag naar nieuwe zonwering. Maar een lokale slijter met een bijzonder en uitgebreid productenpalet en onuitputtelijke kennis van dranken maakt bijvoorbeeld wel degelijk een zeer goede kans om in het straatbeeld van de toekomst te blijven bestaan.

Waar het om gaat, is dat er binnen het mkb volop kansen zijn. Juist vanwege de diversiteit aan activiteiten en sectoren. Denk hierbij ook aan e-commerce, de mkb'er moet mee met zijn tijd. De mkb’er, maar ook zijn leverancier hoeft dus niet te wanhopen. Maar dat enig onderzoek hoe het gesteld is met uw sector geen overbodige luxe is, behoeft geen nadere toelichting. 

 

Reacties

Wilt u reageren op dit artikel? Vul onderstaand formulier in.
www.economischetrends.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren. Klik hier voor meer informatie over cookies.