Nieuws

Wat is de auto(sector) van de toekomst?

Op 7 september 2015 geplaatst | 0 reactie(s)

Steeds verderstrekkende milieueisen jagen ontwikkelingen in de auto-industrie aan. Kijk naar het negatieve voorbeeld bij Volkswagen en andere automerken. Europa leidt de weg met ambitieuze doelstellingen om de CO2-uitstoot terug te dringen. De regelgeving die daarop volgt, biedt reden voor de autosector om een inschatting te maken hoe de toekomst van het autorijden eruit zal zien. Welke ontwikkelingen hebben de potentie om de norm te worden, en welke ontwikkelingen zullen op korte termijn geen bedreiging vormen. Volgens het Special Report over de autosector van Euler Hermes gaat het op dit moment om drie ontwikkelingen.

Brancheontwikkelingen Europese automarkt
Elektrische auto’s

De elektrische auto’s zijn eerder een trend voor de middellange termijn dan permanent. De productie is te duur om te voorzien in volledige vervanging van het wegverkeer. De verkoop van elektrische auto’s blijven dan ook achter: slechts 1% van het wereldwijde markaandeel in 2014 betreft elektrische auto’s. Alleen de batterij kost al tussen de 6.000 en 12.000 euro. Met een actieradius van 150 kilometer blijft de bruikbaarheid dan ook achter. Ook zouden er drastische veranderingen moeten plaatsvinden wat betreft de infrastructuur. Het gebrek aan oplaadpalen beperkt op dit moment nog te veel het gebruiksgemak. Desondanks zijn we aangewezen op het elektrisch rijden totdat een nieuwe technologie, bijvoorbeeld aandrijving door waterstof, het rijden zonder uitstoot ontsluit voor de particuliere markt.

Zelfrijdende of “Google” auto’s

Voordat de zelfrijdende auto wordt opgenomen in het straatbeeld moet er nog veel veranderen. Zij zullen in de nabije toekomst dan ook geen antwoord vormen op het duurzaamheidsvraagstuk. Aan de technologische ontwikkeling zal dat echter niet liggen. De voornaamste reden is de aanschafprijs, die is op dit moment simpelweg te hoog. Daarnaast vergt het toelaten van zelfrijdende auto’s op het wegennet een drastische vernieuwing in wegen en andere voertuigen om zich veilig voort te kunnen bewegen. Vooral dat is een kostbare zaak. Tot slot ligt er nog een vraagstuk open wat betreft de aansprakelijkheid wanneer er een ongeluk zou gebeuren. Ligt de verantwoordelijkheid in dat geval bij de producent van de soft- of hardware, bij de autofabrikant die de auto op de markt heeft gebracht of bij de verzekering van de ‘bestuurder’ of de ‘producent van de auto’. Voordat er in de publieke ruimte gereden kan worden met deze autonome auto’s, moet de wet- en regelgeving over dergelijke zaken sluitend zijn.

Autodelen

Vooral in drukbevolkte gebieden is het delen van auto’s populair. Op initiatief van particulieren of bedrijven komt dit al regelmatig voor. Neem SnappCar in Nederland, Autolib in Parijs en Flinkster in Duitsland. Het biedt een oplossing voor nieuwe generaties die kampen met toenemende urbanisatie en de noodzaak om budgettaire keuzes te maken. De aanschaf van een auto volgt echter vaak wanneer er een nieuw familielid bijkomt. Daarom kan het delen van een auto beter worden gezien als een trend onder een bepaalde doelgroep dan voor een permanente verandering in hoe mensen auto’s gebruiken. 

Klik op het plaatje om de infographic te openen.

Gerelateerde artikelen

  • 30 okt 2013 Positie autoproducent PSA Peugeot Citroën verslechterd
  • 2 okt 2013 Autoverkoop - opkomende landen profiteren
  • 22 okt 2012 Brancheontwikkelingen: Europese autoverkoop daalt fors

Reacties

Wilt u reageren op dit artikel? Vul onderstaand formulier in.
www.economischetrends.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren. Klik hier voor meer informatie over cookies.