Nieuws

Debiteurenrisico voor de transportsector

Op 7 juni 2016 geplaatst | 0 reactie(s)

De transportsector is een international sector en Nederland is een belangrijk exportland. In 2015 groeiden de volumes in de sector met 2,7%. De komst van diverse grote Europese distributiecentra, de aantrekkende consumentenmarkt en groei in de bouw zijn belangrijke aanjagers.

Transport 1.jpg

De transportsector kent een aantal piekmomenten: de oogstseizoenen, zomer- en wintercollecties in retail en natuurlijk de feestdagen. Bedrijven in deze sector moeten juist dan extra waakzaam zijn op hun debiteurenrisico. Door de dunne marges in de hele keten kan één niet-betalende klant een bedreiging zijn voor de bedrijfscontinuïteit.

Transport & Logistiek onder de loep

De vooruitzichten voor de transportsector zijn licht positief, gedreven door stijgende volumes en het verbeterende ondernemers- en  producentenvertrouwen. In Q3 2015 nam de omzet, ondanks de tegenvallende economische groei in China, Brazilië en Rusland, met 2% toe tov dezelfde periode in 2014. De faillissementen laten een verdere daling zien.

De resultaten binnen de sector zijn gemengd, met name de grotere bedrijven en kleine specialisten laten betere resultaten zien. Logistieke nevenactiviteiten naast transport (ompakken, opslag, assembleren, labelen enz.) beïnvloeden de marge positief. De totale transportomzet vertoont al 5 jaar een onafgebroken stijging, in Q3 2015 zaten alle subsectoren in de plus. De grootste omzetstijging in Q3 2015 was te zien in de luchtvaart met name vanwege het reizigersvervoer (vakantieperiode).

Kansen en uitdagingen in de sector

De vooruitzichten voor de transport sector zijn licht positief, gedreven door stijgende volumes en verbeterende ondernemers- en producentenvertrouwen. Ondanks het gestegen vertrouwen en een stijging van de omzet blijven de marktomstandigheden uitdagend. Dit wordt veroorzaakt door de prijsdruk en hogere eisen binnen de supply chain. De eisen van de klanten worden steeds hoger; in de huidige dynamische, onvoorspelbare en complexe omgeving moeten organisaties steeds vaker kleine hoeveelheden just-in-time leveren en steeds vaker snel en flexibel kunnen inspringen op veranderende omstandigheden.

De huidige lage olieprijs heeft een positief effect op de sector. Hoewel met name de tarieven voor het wegtransport zijn gedaald kunnen marges op peil blijven door de daling van de dieselprijs. De concurrentie is groot vooral in het wegtransport (Oost-Europese concurrentie) en het vervoer over water (container volumes per oceaan) vanwege het gestegen aantal schepen in de vaart en de verhoogde capaciteit.

Kansen
Uitdagingen

Gerelateerde artikelen

  • 31 mei 2016 Het liefst vandaag nog in huis
  • 4 nov 2015 Sterktes en zwaktes in de Nederlandse transportsector

Reacties

Wilt u reageren op dit artikel? Vul onderstaand formulier in.
www.economischetrends.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren. Klik hier voor meer informatie over cookies.