Nieuws

Mismatch containertransport zorgt voor grote vertraging

Op 21 maart 2017 geplaatst | 0 reactie(s)

Het kost Europese bedrijven de grootste moeite om hun goederen per containerschip richting het Midden-Oosten en Azië te transporteren. Een maand wachttijd is niks bijzonders. Voor veel ondernemers betekent dat een flinke strop. Verladersorganisatie EVO/Fenedex bevestigt de krapte.

vrachtschip.jpg

Er lijkt sprake van een mismatch van vraag en aanbod in het containertransport. Tot voor kort voeren volle schepen vanuit Azië naar het Westen en bleven de containerschepen richting de Pacific halfleeg. Maar daar is momenteel geen sprake van. Hoe dat komt? In ieder geval niet door een plotseling toegenomen goederenstroom naar Azië. Het lijkt er meer op dat er minder schepen varen waardoor de krapte is ontstaan. Met als gevolg dat de prijzen gigantisch zijn gestegen (+ 500%).

Failliet

Deze prijsstijging is opmerkelijk omdat het wereldwijde containertransport kampt met grote overcapaciteit. Mede door de dalende export vanuit China meldden de grootste rederijen vorig jaar mega-verliezen. Deze maand nog werd Hanjin Shipping uit Zuid-Korea, een top 10 bedrijf in de containerscheepvaart, officieel failliet verklaard.

Kunstmatige marktverstoring?

Een mogelijke oorzaak zijn de nieuwe samenwerkingsverbanden die afgelopen tijd zijn ontstaan. Door fusies en allianties zijn vaarroutes aangepast en ook het aantal schepen is teruggebracht. Kenners sluiten niet uit dat de vertraging kunstmatig wordt opgewekt door containerschepen langzamer te laten varen of langer voor anker te laten liggen.

Gerelateerde artikelen

  • 7 jun 2016 Debiteurenrisico voor de transportsector
  • 1 mrt 2016 Wegtransport verbetert, kustvaart blijft kwakkelen

Reacties

Wilt u reageren op dit artikel? Vul onderstaand formulier in.
www.economischetrends.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren. Klik hier voor meer informatie over cookies.