Nieuws

2018: kansen en risico’s per sector in vogelvlucht

Op 11 april 2018 geplaatst | 0 reactie(s)

Wat zijn de wereldwijde trends, de kansen en de risico’s per sector? Onze researchafdeling publiceerde een update voor 15 sectoren. In dit artikel vindt u de belangrijkste highlights en de links naar de achterliggende sectorrapporten.

globe.png
Metaal: cyclisch momentum versus structurele uitdagingen

De mogelijke importheffing van 25 procent die Trump op staal wil heffen, zal vergaande gevolgen hebben voor de metaalsector. Los van deze dreiging zitten basismetalen weer in de lift. Ook de winstgevendheid van mijnbouwbedrijven laat een duidelijk herstel zien. Al blijft er sprake van overcapaciteit op de staalmarkt en is het de vraag hoe gezond producenten hiermee omgaan. Sterke driver is de groei van de bouw en automobielsector.

Machinebouw: profiteert volop van wereldhandel en innovaties

Als een van de meest cyclische sectoren profiteert de machinebouwsector in alle grote regio’s van de aanhoudende economische groei. 2017 was het beste jaar voor de sector sinds 2011. En ook de vooruitzichten blijven positief. In deze zeer exportgedreven sector zal de wereldwijde handelsgroei van + 6,8% de negatieve werking van een zwakke Amerikaanse dollar opvangen (50% van de export van machines wordt verhandeld in USA). Euler Hermes verwacht groei voor de machinebouw in alle belangrijke eindmarkten: bouwmachines + 3,4% in 2018, mijnbouw +7% en olie- en gassector + 4%. Daarnaast is er de sterk opkomende trend van robotica die de machinebouw ook een boost geeft. Een bedreiging vormen de plannen van Trump om staalimporten met 25% te belasten.

Chemie: sterke stijging 2017 zet door in eerste helft 2018

Naar verwachting stijgt de chemische productie in de eerste helft van dit jaar met 2,5% in EU (28) en met 1,1% in de VS. Door de focus op ‘speciale producten’ lukt het Europese bedrijven hogere marges te halen dan hun Amerikaanse concurrenten. De aanhoudende economische groei in Azië (vooral in China) en in de VS stuwt het volume en de prijzen. Agrochemicaliën kunnen tegenwind blijven ondervinden van zwakke gewasprijzen.

Transport: volatiliteit brandstofprijs belangrijke kostenbepalende factor

De groei van de wereldhandel (+ 3,9% verwacht in 2018) is de belangrijkste groeimotor voor het vrachtvervoer, vooral voor weg- en zeetransport. Behalve voor transport per spoor is winstgevendheid van de sector in grote mate afhankelijk van de (stijgende) brandstofprijzen. Luchttransport maakt een sterke groei door dankzij de expansie van het internationale passagiersverkeer (vraag omhoog + 7,6% in 2017 versus 2016). Nu de prijsvechters in de luchtvaart zich in toenemende mate ook op lange afstandsroutes richten, is het de vraag hoe dit uitpakt voor de winstgevendheid van de ‘traditionele’ luchtvaartmaatschappijen.

Retail: investeren in digitale wapens om de detailhandel apocalyps te bestrijden

Over 2017 rapporteerden 's werelds top-30 grootste retailbedrijven een algehele verbetering van hun omzet en winstgevendheid. Goed nieuws, al blijven er nog genoeg donkere wolken. In de Verenigde Staten (de op één na grootste retailmarkt ter wereld) bereikte het faillissementscijfer in de retail het hoogste niveau sinds 6 jaar (prominente namen als Toys "R" US en Radioshack gingen kopje onder). De worstelende retailers moeten hun businessmodel opnieuw uitvinden om te voorkomen dat ze alleen concurreren op prijs. Ook moeten ze de juiste balans vinden tussen investeren in de nieuwe technologieën en het beheren van hun zware schuldenlast. In ieder geval moeten detailhandelaren meer dan ooit op de hoogte blijven van de nieuwste digitale technologieën om relevant te blijven.

Bouw: sterke vraag versus structurele uitdagingen

Euler Hermes verwacht dat de wereldwijde omzet van bouwbedrijven in 2018 zal stijgen met + 3,2% (in 2017 was dat + 2,4%). Bedrijven in de VS profiteren van de sterke vraag. Dat geldt ook voor Europa, met uitzondering van het VK dat last heeft van de Brexit. De wereldwijde achterstand van investeringen in de infrastructuur zal volgens Euler Hermes tot 2030 oplopen tot 1 biljoen dollar (exclusief het infrastructuurplan van Trump). Dit betekent de komende jaren een flinke steun in de rug van de bouw en ook de metaalsector. Ook de hoge urbanisatiegroeipercentages stuwen de omzet in beide sectoren. Tegelijkertijd kampt de bouw met structurele zwakheden. Zoals de sterk variërende grondstofprijzen. En de slechte betalingspraktijk. De bouw hoort tot de top-3 van sectoren met de slechtste betalingsvoorwaarden wereldwijd. Verder neemt de loondruk toe door het grote tekort aan geschoolde arbeidskrachten.

Automotive: sterke sales-perspectieven door snelle en uitdagende markttransitie

In 2018 zal de verkoop van nieuwe auto’s nog net niet de grens van 100 miljoen voertuigen passeren. Euler Hermes verwacht voor dit jaar een omzetgroei van + 2,5%. De sector staat voor de belangrijke uitdaging om de overgang naar elektrisch rijden en connected cars in goede banen te leiden. Tegelijkertijd moet de industrie blijven voldoen aan de marktvraag en de diversiteit aan regelgeving.  Euler Hermes verwacht dat er in 2018 1,7 miljoen elektrische auto’s worden verkocht. Daarmee komt de totale elektrische vloot op 5 miljoen auto's (het totaal aantal auto’s dat wereldwijd rondrijdt bedraagt 1,4 miljard).

Wilt u alle sectorrapporten raadplegen? Die vindt u hier.

Gerelateerde artikelen

  • 1 dec 2017 2018: Europa dé grote exportwinnaar

Reacties

Wilt u reageren op dit artikel? Vul onderstaand formulier in.